CAF/FOOTBALL : le Cameroun donne son OK pour l’organisation de la CAN 2021 en janvier/février


La prochaine phase finale de la Coupe d’Afrique des nations (CAN 2021) aura finalement lieu au Cameroun du 9 janvier au 6 février 2021. Et non en juin/juillet 2021 comme initialement prévu. Les camerounais et la Confédération africaine de football (CAF) ont adopté le principe d’un éventuel changement de dates, ce 15 janvier 2020 à Yaoundé. Pour cause, officiellement, de la saison des pluies dans cette région.


 La CAN devrait se disputer à nouveau en Janvier et février comme par le passé en janvier/février, dès 2021, après une Coupe d’Afrique des nations organisée pour la première fois en juin/juillet, en 2019 en Égypte. C’est l’annonce faite par la Confédération africaine de football (CAF) et les autorités camerounaises, ce 15 janvier 2020. Notamment du 9 janvier au 6 février.

« Sur toute l’étendue du territoire, du Nord au Sud, de l’Est à l’Ouest, […] la période de juin à septembre – je parle sous le contrôle du directeur de la météorologie […] – correspond à la grande saison des pluies.. À Douala, par exemple, durant cette période, il pleut quotidiennement », a indiqué le ministre des Sports et de l’éducation physique (Minsep) du Cameroun, Professeur Narcisse Mouelle Kombi, au cours de la réunion de ce 15 janvier 2020.

Ce changement doit être validé lors de la prochaine réunion du Comité exécutif de la CAF, qui devrait avoir lieu en marge de la Coupe d’Afrique de futsal (28 janvier au 7 février à Laayoune).

Officiellement, ce choix, à en croire la CAF est effectué « à la demande de la partie camerounaise » et se justifie par les conditions météorologiques « en été » au Cameroun. Cette décision pourrait d’ailleurs également être reconduite pour les CAN 2023 (Côte d’Ivoire) et CAN 2025 (Guinée), dans la mesure où c’est également la saison des pluies dans une bonne partie de l’Afrique de l’Ouest, à cette période de l’année.

Le patron du foot africain s’est montré satisfait des préparatifs pour le Championnat d’Afrique des nations (CHAN 2020, du 4 au 25 avril), un tournoi réservé aux joueurs locaux, ainsi que pour la CAN 2021. « Je suis convaincu du fait que le peuple camerounais vivra cette Coupe d’Afrique dans une ferveur populaire exceptionnelle parce que la passion du football qui existe dans ce pays est unique, incomparable, inimitable. Concernant les différents chantiers de la CAN 2021, je peux vous dire que la tendance est à l’optimisme. […] Je termine en continuant à vous encourager vivement sur cette voie positive de la bonne préparation, en vous assurant du soutien continuel de la Confédération africaine de football », a soutenu le malgache.

Par ailleurs, il faut souligner que la fédération sud-africaine de football (SAFA) a annoncé le retrait de son équipe nationale de futsal de la Coupe d’Afrique des nations 2020, prévue à Laayoune du 28 janvier au 7 février. La SAFA « a décidé de déclarer forfait […] car le Maroc persiste à organiser le tournoi à Laayoune, qui se situe dans le Sahara occidental contesté, indique un communiqué. Nous sommes conscients du risque d’amende qu’inflige la CAF et des autres répercussions faisant suite à notre décision ». Un abandon juste avant une phase finale entraîne en effet une suspension pour les deux éditions suivantes de la compétition.

A.Y avec RFI

130 pensées sur “CAF/FOOTBALL : le Cameroun donne son OK pour l’organisation de la CAN 2021 en janvier/février

  • 29/07/2020 à 09:39
    Permalink

    Hola! I’ve been following your site for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you
    a shout out from Atascocita Texas! Just wanted to mention keep up the
    good work!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:49
    Permalink

    I need to to thank you for this excellent read!! I absolutely enjoyed every little bit of it. I have you bookmarked to look at new things you post…

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:48
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site. I am hoping to see the same high-grade content by you later on as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own site now 😉

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:40
    Permalink

    You’re so interesting! I don’t suppose I’ve truly read anything like this before. So nice to discover someone with a few original thoughts on this subject matter. Really.. thank you for starting this up. This web site is something that is needed on the internet, someone with some originality!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:38
    Permalink

    I blog frequently and I really thank you for your information. This great article has truly peaked my interest. I am going to book mark your blog and keep checking for new details about once per week. I opted in for your RSS feed as well.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:28
    Permalink

    I need to to thank you for this fantastic read!! I certainly enjoyed every bit of it. I’ve got you saved as a favorite to check out new things you post…

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:28
    Permalink

    This page really has all of the information and facts I wanted concerning this subject and didn’t know who to ask.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:17
    Permalink

    I’m excited to uncover this web site. I need to to thank you for your time just for this wonderful read!! I definitely appreciated every bit of it and I have you saved to fav to check out new stuff in your site.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:06
    Permalink

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However I am having problems with your RSS. I don’t understand the reason why I cannot join it. Is there anybody else getting identical RSS issues? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 23:06
    Permalink

    I would like to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I really hope to see the same high-grade blog posts from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has encouraged me to get my own, personal website now 😉

    Répondre
  • 26/07/2020 à 18:30
    Permalink

    You ought to take part in a contest for among the most effective blogs online. I will suggest this site!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:19
    Permalink

    Pretty! This was an extremely wonderful article. Thanks for providing this information.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:19
    Permalink

    Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am having issues with your RSS. I don’t know the reason why I can’t subscribe to it. Is there anyone else getting identical RSS issues? Anyone who knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:19
    Permalink

    After looking over a few of the blog articles on your web page, I really like your technique of blogging. I bookmarked it to my bookmark site list and will be checking back soon. Please visit my website as well and let me know how you feel.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:19
    Permalink

    An impressive share! I’ve just forwarded this onto a co-worker who had been conducting a little research on this. And he in fact bought me breakfast due to the fact that I found it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to discuss this topic here on your web site.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:14
    Permalink

    That is a great tip particularly to those new to the blogosphere. Simple but very precise info… Many thanks for sharing this one. A must read article!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:14
    Permalink

    Good post. I learn something totally new and challenging on sites I stumbleupon everyday. It will always be interesting to read content from other authors and practice a little something from their web sites.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 14:14
    Permalink

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the website is also really good.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:54
    Permalink

    You’re so awesome! I don’t think I have read something like this before. So good to find another person with some original thoughts on this issue. Seriously.. many thanks for starting this up. This website is something that is needed on the web, someone with a little originality!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:54
    Permalink

    After checking out a handful of the articles on your website, I really like your way of blogging. I saved as a favorite it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Take a look at my web site as well and let me know your opinion.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:41
    Permalink

    Spot on with this write-up, I actually believe this web site needs much more attention. I’ll probably be returning to read more, thanks for the information!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:41
    Permalink

    An intriguing discussion is definitely worth comment. I believe that you should write more on this subject, it might not be a taboo subject but typically people do not discuss such subjects. To the next! Best wishes!!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:41
    Permalink

    Greetings, I believe your site could be having web browser compatibility problems. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, fantastic site!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:40
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this write-up and the rest of the website is really good.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 06:04
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article and the rest of the website is very good.

    Répondre
  • 25/07/2020 à 18:12
    Permalink

    This page certainly has all the information I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

    Répondre
  • 25/07/2020 à 18:12
    Permalink

    Hi there! This post couldn’t be written much better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He always kept preaching about this. I most certainly will send this article to him. Fairly certain he’s going to have a great read. Many thanks for sharing!

    Répondre
  • 25/07/2020 à 18:12
    Permalink

    After I initially left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve four emails with the exact same comment. Is there a means you can remove me from that service? Many thanks!

    Répondre