DECES DE MANU DIBANGO : Le Covid-19 a eu raison de ce grand Baobab africain

Le célèbre artiste-musicien Emmanuel N’Djoké Dibango, plus connu sous le nom de ‘’Manu Dibango’’, a finalement quitté les siens ce mardi 24 mars 2020 à Paris, des suites du Coronavirus (Covid-19). L’annonce a été faite ce matin par la famille du défunt sur sa page officielle.

« Chers parents, chers amis, chers fans, Une voix s’élève au lointain… C’est avec une profonde tristesse que nous vous annonçons la disparition de Manu Dibango, notre Papy Groove, survenue le 24 mars 2020 à l’âge de 86 ans, des suites du Covid-19. Les obsèques auront lieu dans la stricte intimité familiale, et un hommage lui sera rendu ultérieurement dès que possible », a-t-elle fait savoir le cœur meurtrie dans l’âme.

L’annonce de son hospitalisation à la suite d’une infection par le coronavirus, avait été faite le mercredi 18 mars dernier. Si l’on le sait avancer en âge (86 ans), la solidité de l’homme laissait qu’a même croire à une fin plus glorieuse. Hélas, cela ne fut pas le cas. Il part ainsi en laissant derrière lui une bonne soixantaine d’années de carrière et d’engagements bien remplie.

Saxophoniste de renom, Manu Dibango ‘’auteur-compositeur de Soul Makossa’’ était aussi pianiste, vibraphoniste, joueur de marimba, de la mandoline, et même récemment de Balafon. Le natif de Douala était également chanteur, arrangeur et chef d’orchestre. Une chose qui lui a valu d’être au poste de directeur de l’orchestre de la Radiodiffusion Télévision Ivoirienne (RTI) durant quatre années. Et où il a su favoriser l’éclosion d’artistes ivoiriens tels qu’Aicha Koné, Alpha Blondy, Chantal Taïba et bien d’autres…

Emmanuel N’djoké Dibango, aura souvent mis durant carrière, sa notoriété au service de plusieurs combats nobles à ses yeux, notamment la lutte contre la faim dans le monde (Tam-Tam pour l’Ethiopie), la libération de Nelson Mandela et des libertés d’expressions, le réchauffement climatique.
C’est donc avec un réel sentiment d’inachevé, que l’on regarde aujourd’hui ce digne fils d’Afrique s’en aller dans le cercle très fermé des Légendes. Comme le dit l’adage : « Un  artiste ne meurt jamais. Il survit aux travers de ses œuvres. » Adieu l’artiste !


JCA

178 pensées sur “DECES DE MANU DIBANGO : Le Covid-19 a eu raison de ce grand Baobab africain

  • 27/07/2020 à 03:13
    Permalink

    I’m impressed, I have to admit. Seldom do I come across a blog that’s both educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is an issue that too few men and women are speaking intelligently about. I’m very happy that I came across this in my hunt for something relating to this.

    Répondre
  • 27/07/2020 à 03:13
    Permalink

    Good blog you have here.. It’s difficult to find high quality writing like yours these days. I really appreciate individuals like you! Take care!!

    Répondre
  • 27/07/2020 à 03:13
    Permalink

    Howdy! This blog post could not be written any better! Going through this article reminds me of my previous roommate! He constantly kept talking about this. I am going to forward this information to him. Pretty sure he will have a great read. I appreciate you for sharing!

    Répondre
  • 27/07/2020 à 03:10
    Permalink

    Oh my goodness! Incredible article dude! Thank you, However I am going through issues with your RSS. I don’t know the reason why I am unable to join it. Is there anyone else having identical RSS problems? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

    Répondre
  • 27/07/2020 à 03:10
    Permalink

    Next time I read a blog, I hope that it doesn’t fail me just as much as this one. After all, I know it was my choice to read through, nonetheless I really thought you’d have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of crying about something you could possibly fix if you weren’t too busy searching for attention.

    Répondre
  • 27/07/2020 à 03:10
    Permalink

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you so much, However I am encountering problems with your RSS. I don’t understand the reason why I cannot join it. Is there anyone else getting identical RSS issues? Anyone that knows the answer can you kindly respond? Thanx!!

    Répondre
  • 27/07/2020 à 03:10
    Permalink

    Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you spending some time and effort to put this informative article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and commenting. But so what, it was still worthwhile!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:40
    Permalink

    Hi, I do believe this is a great blog. I stumbledupon it 😉 I will come back once again since I book-marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:40
    Permalink

    Oh my goodness! Impressive article dude! Many thanks, However I am encountering issues with your RSS. I don’t know the reason why I can’t join it. Is there anybody getting similar RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:40
    Permalink

    Aw, this was an extremely nice post. Taking a few minutes and actual effort to produce a really good article… but what can I say… I hesitate a whole lot and don’t seem to get anything done.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:30
    Permalink

    After I initially left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I get 4 emails with the exact same comment. Is there a way you can remove me from that service? Cheers!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:30
    Permalink

    I was pretty pleased to discover this web site. I need to to thank you for ones time for this fantastic read!! I definitely really liked every part of it and I have you saved as a favorite to see new information on your blog.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:30
    Permalink

    You’re so cool! I don’t suppose I’ve read through anything like that before. So wonderful to discover somebody with genuine thoughts on this issue. Seriously.. thanks for starting this up. This web site is one thing that is needed on the internet, someone with some originality!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:29
    Permalink

    Hello there! This article could not be written much better! Looking through this article reminds me of my previous roommate! He continually kept talking about this. I most certainly will send this post to him. Pretty sure he’s going to have a good read. I appreciate you for sharing!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:29
    Permalink

    After I originally left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on whenever a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment. There has to be a means you are able to remove me from that service? Many thanks!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:29
    Permalink

    I truly love your website.. Pleasant colors & theme. Did you make this website yourself? Please reply back as I’m looking to create my own site and want to learn where you got this from or just what the theme is called. Cheers!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:29
    Permalink

    After looking at a few of the blog articles on your site, I truly like your way of blogging. I book-marked it to my bookmark website list and will be checking back soon. Take a look at my website as well and let me know what you think.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:32
    Permalink

    After I originally commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve 4 emails with the same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Appreciate it!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:30
    Permalink

    I wanted to thank you for this excellent read!! I absolutely enjoyed every bit of it. I have got you book marked to check out new stuff you post…

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:30
    Permalink

    Good blog you have here.. It’s hard to find high-quality writing like yours these days. I really appreciate people like you! Take care!!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:28
    Permalink

    This is a topic that is near to my heart… Many thanks! Where are your contact details though?

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:28
    Permalink

    I have to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I’m hoping to check out the same high-grade blog posts from you later on as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my very own site now 😉

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:25
    Permalink

    This excellent website definitely has all of the info I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 11:25
    Permalink

    Spot on with this write-up, I absolutely feel this site needs a great deal more attention. I’ll probably be back again to read through more, thanks for the info!

    Répondre