GABON: le fils d’Ali Bongo nommé coordinateur des affaires présidentielles


« Assister le président de la République, Ali Bongo, dans la conduite de toutes les affaires de l’État et veiller à la stricte application de ses décisions » : telle est la feuille de route de Noureddin Bongo Valentin, le fils du chef de l’État gabonais himself. A ce titre, il dispose d’un cabinet. Une nomination qui arrive au moment où l’ex-directeur de cabinet est déchu de son poste. Pis, il a été arrêté mardi 3 décembre pour des faits de corruption.  


Ce n’est pas un secret, le chef de l’Etat Gabonais, Ali Bongo, malgré le fait qu’il a une convalescence dynamique qui montre qu’il recouvre peu à peu son état de santé, il reste cependant très diminué du fait de cette crise cardiaque dont il a été victime et qui longtemps l’a éloigné du palais. Alors qu’il commence à reprendre du service, et en nommant Noureddin Bongo Ondimba, son fils en Conseil des ministres aux fonctions de coordinateur général des affaires présidentielles, Ali Bongo se donnent des yeux fidèles pour la fonction. Encore que le poste n’est pas nouveau quoique le fils aîné du président gabonais est le plus jeune à l’occuper.

Le hic, s’il doit en avoir, ne doit pas être parce qu’il est le fils de Ali Bongo. A-t-il la compétence et background pour la fonction ? là doit être la question. Surtout qu’en regardant du côté du colon gaulois, l’exemple du fils François Mitterrand, Jean Christophe Mitterrand (ancien conseiller Afrique de l’Élysée), et Claude Chirac conseillère en communication à l’Elysée (fille de Jacques Chirac Mitterrand) atteste que cela n’est pas un crime lèse-majesté.

A LIRE AUSSI:// GABON: arrestation de Brice Laccruche, ex-directeur de cabinet du président Bongo

La gêne, c’est quand l’ombre de Noureddin Bongo Ondimba semble omniprésent au sommet de l’Etat  au point où il est soupconné par les plusieurs d’analystes politiques d’avoir orchestré  la chute de Brice Laccruchz Alihanga, l’ex-directeur de cabinet du président de la république, aujourd’hui  accusé de corruption, mise aux arrêts et donc en bisbille avec le clan Bongo.

Va-t-il succéder à son père comme celui-ci à lui-même succédé à son grand père ?

Quand Ali Bongo prend les rênes du pouvoir en 2009, il fait quelques apparitions avec le jeune Noureddin. Mais c’est plutôt Malika Bongo, la fille aînée d’Ali Bongo, qui prend le chemin qui conduit au pouvoir. En octobre dernier, elle est élue députée à Bongoville, le fief familial.

Quant à Noureddin Bongo Valentin, il s’est jusque-là intéressé aux affaires. Servant de facilitateur pour ouvrir certains accès à son père. Son influence monte d’un cran lorsque son père est victime d’un AVC, il y a un an. Avec Sylvia Bongo, sa mère, il est l’un des rares à avoir le bulletin de santé du président. Depuis quelque temps, il a pris ses quartiers au palais présidentiel.

Toutes choses qui font dire à l’opposition qu’Ali Bongo veut préparer son fils pour sa succession. Ce que réfute le palais qui met en avant la compétence du fils.


Aristide Y. avec rfi.fr

21 pensées sur “GABON: le fils d’Ali Bongo nommé coordinateur des affaires présidentielles

  • 27/07/2020 à 01:41
    Permalink

    Good blog post. I find out something much more challenging on various blog sites daily. It will certainly always be stimulating to review content from other writers and also practice a little something from their shop. I?d like to make use of some with the content on my blog whether you don?t mind. Natually I?ll give you a link on your internet blog. Thanks for sharing.

    Répondre
  • 25/07/2020 à 02:16
    Permalink

    I?d have to contact you here. Which is not something I normally do! I take pleasure in reading a message that will make individuals think. Additionally, many thanks for allowing me to comment!

    Répondre
  • 24/07/2020 à 11:15
    Permalink

    An impressive share, I just given this onto a colleague who was doing a little evaluation on this. As well as he actually bought me morning meal due to the fact that I found it for him. smile. So let me rephrase that: Thnx for the reward! However yeah Thnkx for investing the time to review this, I feel strongly concerning it as well as enjoy reading more on this topic. Preferably, as you become knowledge, would certainly you mind upgrading your blog site with more details? It is very handy for me. Big thumb up for this blog post!

    Répondre
  • 22/07/2020 à 21:36
    Permalink

    Oh my goodness! an amazing article guy. Thank you Nevertheless I am experiencing issue with ur rss. Don?t know why Not able to subscribe to it. Exists any individual getting similar rss issue? Anybody that understands kindly react. Thnkx

    Répondre
  • 21/07/2020 à 16:03
    Permalink

    I?d have to consult you right here. Which is not something I normally do! I enjoy reviewing a message that will certainly make people assume. Also, thanks for allowing me to comment!

    Répondre
  • 20/07/2020 à 22:30
    Permalink

    I was very delighted to locate this web-site. I wanted to many thanks for your time for this wonderful read!! I absolutely delighting in every little of it as well as I have you bookmarked to look into brand-new things you blog post.

    Répondre
  • 19/07/2020 à 09:58
    Permalink

    Can I just claim what a relief to locate somebody that actually recognizes what theyre speaking about online. You certainly know how to bring a problem to light as well as make it important. More individuals need to read this as well as understand this side of the story. I cant think youre not more popular due to the fact that you definitely have the present.

    Répondre
  • 19/07/2020 à 06:09
    Permalink

    I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great. I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger if you are not already 😉 Cheers!

    Répondre
  • 18/07/2020 à 14:22
    Permalink

    I’m the business owner of JustCBD brand (justcbdstore.com) and I am currently trying to broaden my wholesale side of company. I am hoping anybody at targetdomain give me some advice . I thought that the most suitable way to do this would be to talk to vape companies and cbd stores. I was really hoping if someone could recommend a reliable site where I can purchase CBD Shops B2B Mailing List I am already looking at creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Unsure which one would be the very best option and would appreciate any guidance on this. Or would it be simpler for me to scrape my own leads? Suggestions?

    Répondre
  • 18/07/2020 à 14:03
    Permalink

    An excellent share, I just provided this onto a colleague that was doing a little analysis on this. And also he in fact acquired me morning meal since I discovered it for him. smile. So let me rephrase that: Thnx for the reward! But yeah Thnkx for spending the moment to discuss this, I feel strongly regarding it and also love reading more on this topic. When possible, as you end up being expertise, would you mind updating your blog site with even more information? It is extremely valuable for me. Large thumb up for this article!

    Répondre
  • 17/07/2020 à 00:13
    Permalink

    I am often to blog writing and i actually value your material. The post has truly peaks my rate of interest. I am mosting likely to bookmark your site and keep looking for brand-new details.

    Répondre
  • 16/07/2020 à 05:14
    Permalink

    An excellent share, I just offered this onto an associate who was doing a little evaluation on this. And he in fact acquired me breakfast since I located it for him. smile. So let me reword that: Thnx for the reward! But yeah Thnkx for investing the moment to discuss this, I really feel highly regarding it as well as love finding out more on this subject. When possible, as you come to be know-how, would you mind upgrading your blog with more details? It is highly practical for me. Large thumb up for this post!

    Répondre
  • 13/07/2020 à 19:05
    Permalink

    Hey there! I just wish to offer a significant thumbs up for the great details you have below on this message. I will be returning to your blog for more soon.

    Répondre
  • 13/07/2020 à 19:03
    Permalink

    An intriguing discussion is worth remark. I believe that you need to compose extra on this subject, it might not be a taboo topic yet normally people are insufficient to talk on such subjects. To the following. Thanks

    Répondre
  • 11/07/2020 à 03:06
    Permalink

    Get two plants, and set both of them in two different locations. One plant should be put in a box with a light so it can grow. The other plant should be put in a dark box so it will not grow.

    Répondre
  • 08/07/2020 à 21:47
    Permalink

    I am typically to blogging and i really value your web content. The short article has really peaks my rate of interest. I am going to bookmark your website as well as keep looking for new info.

    Répondre
  • 07/07/2020 à 14:25
    Permalink

    I simply want to mention I am just very new to weblog and truly savored your website. Most likely I’m planning to bookmark your website . You certainly come with good stories. With thanks for sharing your website page.

    Répondre
  • Ping :FRANCE-BURKINA : Le Quai d’Orsay « déconseille» le Burkina aux voyageurs, Ouagadougou s’agace et dénonce - CIVNEWSAFRIK