MONNAIE UNIQUE, ECO : Le Ghana applaudit et dit prendre des dispositions pour y adhérer, le Nigéria pose cinq conditions


Avec son homologue français, Emmanuel MACRON, le Président de la république de la Côte d’Ivoire, Alassane Ouattara, avait officiellement annoncé la fin du FCFA. Lequel serait remplacé dès 2020, par la monnaie unique de la CEDEAO : l’ECO. Cependant, l’Eco serait utilisé dans un premier temps par les huit pays de l’UMOA, tous francophone.  Si le Ghana, pays anglophone, membre aussi de la CEDEAO applaudi cette initiative pour laquelle elle consent à tout mettre en œuvre pour y adhérer, le Nigéria de Muhamadu Buhuri, lui, pose cinq conditions avant toute adhésion.  

Toujours annoncée, mais jamais adoptée comme telle, l’Eco semble tenir pour la première fois l’occasion d’être adoptée au sein de l’Union monétaire ouest Africain (UMOA), soit dans huit pays francophones. Ouvrant ainsi la voie à son adoption définitive au sein de la Communauté Economique des Etats de l’Afrique de l’Ouest, la communauté qui travaille depuis à son avènement.
Cependant si la porte d’entrée va être effectivement ouverte par les huit pays francophones de l’UMOA, quel est l’accueil qui va lui être réservé et comment se présenterait cette monnaie aux populations de ses huit premiers pays d’adoption ? Quel va être la réaction des autres pays membres de la CEDEAO, des anglophones et des lusophones ?
« Le gouvernement du Ghana a pris note de la récente déclaration faite le samedi 21 décembre 2019 par le président de l’Union économique et monétaire ouest-africaine (UEMOA), Son Excellence Alassane Ouattara, président de la République de Côte d’Ivoire, sur la décision prise par les huit (8) États membres ouest-africains de l’UEMOA de rompre avec le franc CFA, en faveur de la nouvelle monnaie commune proposée par la CEDEAO, l’ECO, à partir de 2020 », indique une gouvernementale signée par Eugene Arhin, directeur de communication
Ajoutant que pour le Ghana « il s’agit d’une décision que le Ghana applaudit chaleureusement. C’est un bon témoignage de l’importance qui est attachée non seulement à la mise en place d’une union monétaire, mais aussi au programme plus large de l’intégration ouest-africaine ». Non sans traduire sa détermination « à faire tout ce qui est en notre pouvoir pour nous permettre de rejoindre les États membres de l’UEMOA, bientôt, dans l’utilisation de l’ECO, car, selon nous, cela contribuera à éliminer les barrières commerciales et monétaires, à réduire les coûts de transaction, à stimuler l’activité économique et élever le niveau de vie de nos populations ».

A LIRE AUSSI:// PASSAGE DU F CFA A L’ECO : Les précisions du gouverneur de la BCEAO relatives aux décisions d’Abidjan

Au reste, le Ghana « exhorte les autres États membres de la CEDEAO à œuvrer rapidement à la mise en œuvre des décisions des autorités de la CEDEAO, notamment en adoptant un régime de taux de change flexible, en instituant un système fédéral pour la Banque centrale de la CEDEAO et d’autres critères de convergence convenus, afin de garantir l’atteinte des objectifs monétaires de la CEDEAO, dans les meilleurs délais, pour tous les États membres ».
A l’opposé du Ghana, le Nigeria émet des réserves en prenant sur lui, première économie africaine, d’imposer ses points de vue. Du moins, les conditions de création de la monnaie unique telles que définies préalablement par la CEDEAO. Parce que pour la Nigéria, il ne peut s’agir d’adouber la réformette imposée par la France et la Côte d’Ivoire qui ne prend pas en compte l’autonomie globale dans la gestion de cette monnaie par la CEDEAO. D’où ces conditions déclinées en cinq points :
1- Aucun prélèvement et aucun dépôt au trésor français des devises des pays de la zone éco ;
2- pas d’intermédiaire dans la convertibilité entre l’Eco, l’Euro et le Dollar ;
3- la CEDEAO doit gérer elle-même l’Eco de façon souveraine ;
4- l’Eco doit être convertible avec toutes les monnaies du monde ;
5- l’Eco devrait être imprimé en Afrique et non en France.
C’est le lieu d’indiquer que sous la forme adoptée par les présidents Macron et Alassane Ouattara, l’Eco garde du taux de change fixe par rapport à l’euro (qui assure la parité actuelle) et a une garantie de convertibilité illimitée de la monnaie par la France.
Toutes choses qui, il faut l’espérer, ne doivent pas plomber ce bel outil de développement qu’est l’Eco.

Aristide Yahault  

35 pensées sur “MONNAIE UNIQUE, ECO : Le Ghana applaudit et dit prendre des dispositions pour y adhérer, le Nigéria pose cinq conditions

  • 27/07/2020 à 00:15
    Permalink

    Howdy, I believe your blog could be having web browser compatibility issues.
    When I take a look at your website in Safari, it looks fine however, when opening in I.E., it has some overlapping issues.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other than that, great website!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 21:02
    Permalink

    This web site definitely has all of the info I wanted about this subject and didn’t know who to ask.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 00:30
    Permalink

    You ought to be a part of a contest for one of the most useful sites online. I am going to recommend this website!

    Répondre
  • 25/07/2020 à 04:13
    Permalink

    You are so cool! I don’t believe I’ve read a single thing like this before. So nice to discover someone with some unique thoughts on this subject matter. Seriously.. many thanks for starting this up. This website is something that is required on the internet, someone with a little originality!

    Répondre
  • 23/07/2020 à 17:22
    Permalink

    This web site is actually a walk-through for all of the info you wanted concerning this and also didn?t understand who to ask. Look right here, and also you?ll most definitely discover it.

    Répondre
  • 23/07/2020 à 13:35
    Permalink

    I must thank you for the efforts you’ve put in writing this website. I’m hoping to see the same high-grade blog posts by you in the future as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my very own blog now 😉

    Répondre
  • 22/07/2020 à 20:15
    Permalink

    This is a good tip particularly to those fresh to the blogosphere. Brief but very precise info… Thank you for sharing this one. A must read post!

    Répondre
  • 21/07/2020 à 21:45
    Permalink

    There are absolutely a great deal of details like that to think about. That is a great point to bring up. I offer the ideas above as basic motivation but plainly there are concerns like the one you bring up where the most essential point will certainly be operating in honest good faith. I don?t know if finest techniques have actually emerged around points like that, but I make sure that your job is clearly recognized as an up for grabs. Both young boys and ladies really feel the effect of simply a moment?s pleasure, for the remainder of their lives.

    Répondre
  • 20/07/2020 à 18:17
    Permalink

    Area on with this review, I really assume this website requires far more factor to consider. I?ll probably be again to read a lot more, many thanks for that details.

    Répondre
  • 20/07/2020 à 01:12
    Permalink

    Hi! I just would like to offer a massive thumbs up for the terrific details you have here on this article. I will be returning to your blog site for even more soon.

    Répondre
  • 19/07/2020 à 08:48
    Permalink

    This web site is really a walk-through for all of the information you wanted concerning this and didn?t recognize who to ask. Glance right here, and also you?ll definitely find it.

    Répondre
  • 17/07/2020 à 23:47
    Permalink

    Can I just claim what an alleviation to discover somebody who in fact recognizes what theyre speaking about on the web. You certainly understand exactly how to bring a concern to light and make it vital. Even more people require to read this as well as recognize this side of the story. I cant think youre not much more prominent because you certainly have the present.

    Répondre
  • 17/07/2020 à 21:55
    Permalink

    I’m the business owner of JustCBD Store label (justcbdstore.com) and I’m presently aiming to broaden my wholesale side of business. I am hoping someone at targetdomain share some guidance ! I thought that the most suitable way to do this would be to talk to vape stores and cbd retail stores. I was really hoping if anyone could suggest a qualified web site where I can get Vape Shop B2B Leads I am currently examining creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Not sure which one would be the best option and would appreciate any support on this. Or would it be easier for me to scrape my own leads? Suggestions?

    Répondre
  • 16/07/2020 à 01:58
    Permalink

    Youre so amazing! I do not intend Ive check out anything similar to this prior to. So great to locate someone with some original thoughts on this subject. realy thanks for beginning this up. this internet site is something that is required on the internet, someone with a little creativity. valuable job for bringing something brand-new to the internet!

    Répondre
  • 14/07/2020 à 23:16
    Permalink

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

    Répondre
  • 14/07/2020 à 19:27
    Permalink

    When I initially commented I clicked the -Notify me when new remarks are added- checkbox as well as currently each time a comment is included I get 4 emails with the same remark. Exists any way you can remove me from that solution? Many thanks!

    Répondre
  • 14/07/2020 à 04:51
    Permalink

    Aw, this was an actually nice article. In idea I would love to put in writing such as this furthermore? taking some time as well as real effort to make a great article? yet what can I state? I postpone alot as well as never appear to get something done.

    Répondre
  • 11/07/2020 à 23:32
    Permalink

    A remarkable share, I simply provided this onto an associate who was doing a little analysis on this. And he as a matter of fact purchased me morning meal since I located it for him. smile. So let me rephrase that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for investing the time to discuss this, I feel strongly concerning it and also enjoy finding out more on this subject. Ideally, as you come to be experience, would certainly you mind upgrading your blog with even more details? It is extremely helpful for me. Large thumb up for this article!

    Répondre
  • 10/07/2020 à 16:09
    Permalink

    Hey! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept chatting about this. I will forward this write-up to him. Pretty sure he will have a good read. Many thanks for sharing!

    Répondre
  • 10/07/2020 à 14:45
    Permalink

    Hey just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem to be running off the screen in Ie. I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design and style look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers

    Répondre
  • 07/07/2020 à 03:47
    Permalink

    I just want to say I’m new to blogging and site-building and definitely enjoyed you’re blog site. Probably I’m want to bookmark your blog post . You amazingly come with perfect posts. Cheers for sharing with us your web page.

    Répondre
  • 26/06/2020 à 12:24
    Permalink

    Thanks for ones marvelous posting! I definitely
    enjoyed reading it, you are a great author.I will remember to bookmark
    your blog and may come back down the road. I want to encourage you to definitely continue your great
    writing, have a nice evening!

    Répondre
  • 20/06/2020 à 00:15
    Permalink

    My brother recommended I may like this web site.
    He was once totally right. This put up actually made my day.
    You can not imagine simply how much time I had spent for this information! Thank you!

    Répondre
  • Ping :ANNONCE D’UNE PARITE FIXE ENTRE L’ECO ET L’EURO : Comment Ouattara a tenté de mettre les chefs d’Etat de la CEDEAO devant le fait accompli - CIVNEWSAFRIK

  • Ping :VŒUX 2020/ALASSANE OUATTARA/CEI :‘’le Premier ministre va rencontrer les partis politiques et la société́ civile, dès le mois de janvier ‘’ - CIVNEWSAFRIK