PRÉSIDENTIELLE 2020 : vers une transition en CI ? Paris favorable à cette option (SOURCE DIPLOMATIQUE)


En Côte d’Ivoire, on s’achemine vers un report de la présidentielle prévue, le 31 octobre 2020, partant une transition, relève un diplomate en poste à Abidjan.


Bien que le discours officiel maintienne le premier tour de l’élection présidentielle au 31 octobre, personne n’est dupe…” Pour ce diplomate en poste à Abidjan, l’impossibilité de tenir l’échéance électorale qui se profile est actée. Même au sein l’exécutif !

” A moins de 178 jours, l’enrôlement n’est pas achevé. Le contentieux sur la composition de la CEI reste pendant devant la cour africaine des droits de l’homme et des peuples (CADHP). Le listing électoral risque d’approfondir les tensions politiques. Enfin, la gestion de la crise sanitaire chamboule tout le processus.” Autant de raisons pour lesquelles, évoque notre sources, Paris a marqué son accord pour un report de l’élection. Un délai de six mois à un an est envisagé.

L’Elysée et le Quai d’Orsay s’alignent ainsi sur la suggestion des organes de régulation des élections dans cinq Etats d’Afrique de l’Ouest (Guinée, Niger, Ghana, Burkina Faso et Côte d’Ivoire.

” Les autorités ivoiriennes ne sont pas les seules à décider. Sans remettre en cause la souveraineté nationale, évidemment. Les partenaires financiers ont leur mot à dire. Indique notre interlocuteur.

” Avec les risques de violences et de déstabilisation de la sous-région que fait courir sur la région, l’élection présidentielle en Côte d’Ivoire, l’Elysée entend peser de toute son influence afin d’obtenir un scrutin transparent et équitable qui préserve la stabilité du pays et les intérêts français.” Fait savoir le diplomate.

Ce report arrange d’ailleurs tout le monde. Compte tenu de l’incertitude liée l’état de santé du premier ministre, candidat du parti au pouvoir.

” Le RHDP va devoir se chercher un nouveau candidat. Pour mieux préparer les élections, il va falloir procéder à la nomination d’un nouveau premier ministre consensuel. ” Prévoie-t-il.

” Ce serait une aubaine pour l’opposition qui réclame une élection inclusive. Ses militants pourraient se faire enrôler et participer à l’élection en temps voulu. “ Veut-il croire.

Sur la nature de la période transitoire, (ndlr : Formation d’un gouvernement d’union nationale ou pas), le diplomate explique qu’il reviendra à l’ensemble de la classe politique de s’accorder.

Avec l’appui des “amis” de la Côte d’Ivoire, si, il est requis ou nécessaire.


Y.T

38 pensées sur “PRÉSIDENTIELLE 2020 : vers une transition en CI ? Paris favorable à cette option (SOURCE DIPLOMATIQUE)

  • 26/07/2020 à 20:57
    Permalink

    Thanks for one’s marvelous posting! I quite enjoyed reading it, you can be a great author.I will be sure to bookmark your blog and will often come back from
    now on. I want to encourage you to ultimately continue your great posts,
    have a nice weekend!

    Répondre
  • 26/07/2020 à 20:08
    Permalink

    This is a topic that is near to my heart… Thank you! Exactly where are your contact details though?

    Répondre
  • 25/07/2020 à 23:39
    Permalink

    I have to thank you for the efforts you have put in penning this blog. I am hoping to check out the same high-grade content from you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now 😉

    Répondre
  • 25/07/2020 à 19:31
    Permalink

    It’s nearly impossible to find knowledgeable people in this particular subject, however, you sound like you know what you’re talking about! Thanks

    Répondre
  • 25/07/2020 à 11:00
    Permalink

    I found your blog site on google as well as check a few of your very early blog posts. Continue to keep up the excellent operate. I simply extra up your RSS feed to my MSN Information Visitor. Looking for onward to learning more from you later!?

    Répondre
  • 25/07/2020 à 03:09
    Permalink

    Its not my first time to go to see this site,
    i am browsing this website dailly and take pleasant
    information from here everyday.

    Répondre
  • 24/07/2020 à 12:16
    Permalink

    I?d need to contact you below. Which is not something I normally do! I take pleasure in checking out a message that will make people think. Likewise, many thanks for allowing me to comment!

    Répondre
  • 23/07/2020 à 12:32
    Permalink

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning this write-up and also the rest of the website is really good.

    Répondre
  • 23/07/2020 à 02:18
    Permalink

    Hello there, I discovered your website by way of Google at the same time as
    searching for a similar matter, your site came up, it
    looks good. I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, simply become aware of your blog via Google, and found that it’s truly informative.
    I am gonna be careful for brussels. I’ll be grateful
    if you proceed this in future. Many other people will likely be benefited
    out of your writing. Cheers!

    Répondre
  • 22/07/2020 à 19:12
    Permalink

    You’ve made some decent points there. I looked on the internet for more information about the issue and found most people will go along with your views on this web site.

    Répondre
  • 22/07/2020 à 00:37
    Permalink

    This is the appropriate blog site for anyone who wants to find out about this subject. You recognize so much its almost tough to say with you (not that I really would want?HaHa). You definitely put a new spin on a subject thats been blogged about for several years. Excellent things, just excellent!

    Répondre
  • 20/07/2020 à 12:28
    Permalink

    I?d need to consult you here. Which is not something I usually do! I appreciate reviewing an article that will make people assume. Additionally, many thanks for enabling me to comment!

    Répondre
  • 19/07/2020 à 21:50
    Permalink

    There are some fascinating times in this post but I don?t know if I see every one of them center to heart. There is some credibility however I will certainly hold point of view until I check into it better. Good post, many thanks and we want more! Contributed to FeedBurner too

    Répondre
  • 18/07/2020 à 22:04
    Permalink

    I found your blog website on google as well as inspect a few of your very early messages. Continue to maintain the excellent operate. I just added up your RSS feed to my MSN News Viewers. Looking for onward to learning more from you later on!?

    Répondre
  • 18/07/2020 à 11:03
    Permalink

    Hello! I simply would love to give a massive thumbs up for the great information you have below on this blog post. I will be coming back to your blog for even more soon.

    Répondre
  • 17/07/2020 à 20:50
    Permalink

    I’m the business owner of JustCBD Store label (justcbdstore.com) and I’m presently seeking to broaden my wholesale side of company. I really hope that someone at targetdomain can help me ! I considered that the best way to accomplish this would be to reach out to vape companies and cbd retailers. I was hoping if anybody could suggest a trustworthy website where I can buy CBD Shops Sales Leads I am already examining creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Not exactly sure which one would be the most ideal solution and would appreciate any guidance on this. Or would it be simpler for me to scrape my own leads? Ideas?

    Répondre
  • 16/07/2020 à 21:49
    Permalink

    Spot on with this review, I really assume this internet site needs a lot more consideration. I?ll possibly be again to read much more, many thanks for that information.

    Répondre
  • 16/07/2020 à 13:41
    Permalink

    Thanks a bunch for sharing this with all of us you really realize what you’re speaking approximately!

    Bookmarked. Kindly also discuss with my site =). We will have a hyperlink
    trade arrangement among us

    Répondre
  • 14/07/2020 à 21:54
    Permalink

    Youre so amazing! I don’t intend Ive check out anything like this prior to. So great to discover someone with some initial thoughts on this subject. realy thank you for starting this up. this internet site is something that is required on the internet, a person with a little originality. beneficial work for bringing something brand-new to the web!

    Répondre
  • 14/07/2020 à 06:07
    Permalink

    There is visibly a package to learn about this. I assume you made sure wonderful points in features additionally.

    Répondre
  • 14/07/2020 à 01:19
    Permalink

    Aw, this was a truly nice article. In suggestion I would like to place in writing like this furthermore? taking time as well as real initiative to make an excellent post? however what can I state? I procrastinate alot as well as never seem to get something done.

    Répondre
  • 11/07/2020 à 01:52
    Permalink

    Folks have no clue that this is out there. Your thinking is crucial in assisting me with my exploration. I’m hoping for one more write-up down these topics soon.

    Répondre
  • 09/07/2020 à 04:01
    Permalink

    Hi! I just would like to give a significant thumbs up for the terrific information you have here on this message. I will be coming back to your blog site for more soon.

    Répondre
  • 07/07/2020 à 02:12
    Permalink

    I simply want to tell you that I am just all new to blogs and absolutely loved you’re web page. Very likely I’m want to bookmark your blog . You really have fabulous articles. Thanks a lot for sharing your webpage.

    Répondre
  • 05/07/2020 à 23:17
    Permalink

    Government Polytechnic College Perinthalmanna Alagappa University Distance
    Education Chennai

    Feel free to visit my web blog :: pdf

    Répondre
  • 27/06/2020 à 13:45
    Permalink

    I’m not that much of a online reader to be
    honest but your sites really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site
    to come back later. Cheers

    Répondre
  • 27/06/2020 à 03:26
    Permalink

    Howdy excellent website! Does running a blog such as this take a lot of work?