PRÉSIDENTIELLE D’OCTOBRE 2020 : Paris veut mélanger les plans de Ouattara


Alors que le chef de l’Etat sortant pousse pour leur imposer son premier ministre comme successeur, à la présidentielle 2020, Paris, par les milieux d’affaires français refusent de suivre. Dans leurs petits papiers, un nom fait l’unanimité.


Depuis son départ du Crédit Suisse, c’est vers lui que lorgnent les milieux d’affaire français. Les lobbies hexagonaux qui ont voix au chapitre dans la politique intérieure ivoirienne estiment que Tidiane Thiam a le profil idéal pour succéder à Alassane Ouattara.  L’occasion faisant le larron, des démarches ont été entreprises auprès de l’ancien patron du CS pour le convaincre de se laisser tenter. En prime, des assurances lui ont été données de bénéficier du soutien et de l’appui de Paris.  Fidèle à ses habitudes, le concerné, qui a manifesté un intérêt certain pour l’offre, a toutefois sollicité un temps de réflexion.

Amadou Gon ne rassure pas

Cette manœuvre, de source proche du dossier, s’explique par le fait que Amadou Gon ne rassure pas. «  C’est le choix de Ouattara qui cherche à l’imposer aux Français, par l’intermédiaire de son ami Nicolas Sarkozy », révèle-t-on. Le premier ministre, à la différence de l’ancien patron du Crédit Suisse n’a pas la stature pour assumer la fonction, estiment les milieux d’affaires hexagonaux.  Leur jugement est étayé par des rapports des renseignements français. Ceux-ci décrivent, Amadou Gon comme un homme « sans charisme, renfermé, peu enclin au dialogue ». Il n’aurait donc pas le profil pour garantir et préserver les intérêts de l’ex-puissance coloniale dans ce pays qui revêt une importance stratégique pour son économie.  Pour Paris, il est vital de ne pas reproduire les erreurs qui ont abouti au  coup d’Etat du 24 décembre 1999 et à l’avènement du nationaliste Laurent Gbagbo. Sous son magistère, les relations entre les deux pays s’étaient particulièrement détériorées. Aboutissant à la naissance d’un sentiment antifrançais jamais égalé. En misant sur Tidiane Thiam, la France espère surtout pérenniser sa mainmise sur un pays où il a beaucoup investi ces dernières années.

Adoubé par le PDCI-RDA

Pour atténuer l’impression de parachutage, les milieux d’affaires français projette faire adouber la candidature de l’ex-patron du Crédit Suisse par le PDCI-RDA de Henri Konan Bédié. A lui d’en faire le candidat de la Coalition pour la démocratie, la réconciliation et la paix (CDRP), au second tour éventuellement. « Il s’agit de donner une base électorale à un candidat qui n’en a pas », explique-t-on. Après le putsch de 1999, Tidiane Thiam s’est soigneusement tenu  à l’écart de la sphère politique locale.


Y.T

33 pensées sur “PRÉSIDENTIELLE D’OCTOBRE 2020 : Paris veut mélanger les plans de Ouattara

  • 26/07/2020 à 12:15
    Permalink

    Wonderful article. I discover something much more challenging on various blogs day-to-day. It will constantly be promoting to check out web content from various other writers and also practice a little something from their shop. I?d favor to utilize some with the web content on my blog site whether you don?t mind. Natually I?ll provide you a link on your internet blog site. Thanks for sharing.

    Répondre
  • 26/07/2020 à 01:29
    Permalink

    Appreciating the persistence you put into your website and in depth information you provide.
    It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same old rehashed information. Great read!

    I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

    Répondre
  • 24/07/2020 à 13:05
    Permalink

    A fascinating conversation is worth remark. I assume that you ought to compose a lot more on this subject, it may not be a taboo subject but typically people are not enough to talk on such subjects. To the following. Cheers

    Répondre
  • 22/07/2020 à 18:58
    Permalink

    It?s tough to discover knowledgeable people on this subject, however you seem like you recognize what you?re discussing! Thanks

    Répondre
  • 22/07/2020 à 08:46
    Permalink

    It?s hard to locate experienced people on this subject, yet you sound like you recognize what you?re speaking about! Thanks

    Répondre
  • 21/07/2020 à 04:21
    Permalink

    You made some good factors there. I viewed on the internet for the concern as well as located most individuals will support with your site.

    Répondre
  • 19/07/2020 à 21:05
    Permalink

    An interesting conversation deserves comment. I believe that you ought to create extra on this subject, it may not be a frowned on topic but typically individuals are not enough to speak on such subjects. To the next. Thanks

    Répondre
  • 18/07/2020 à 13:54
    Permalink

    I am the co-founder of JustCBD Store label (justcbdstore.com) and am aiming to expand my wholesale side of business. I am hoping someone at targetdomain is able to provide some guidance . I considered that the most ideal way to do this would be to talk to vape companies and cbd retailers. I was hoping if anybody could recommend a qualified website where I can purchase CBD Shops B2B Leads I am presently looking at creativebeartech.com, theeliquidboutique.co.uk and wowitloveithaveit.com. Not sure which one would be the very best solution and would appreciate any assistance on this. Or would it be simpler for me to scrape my own leads? Ideas?

    Répondre
  • 17/07/2020 à 01:29
    Permalink

    You made some good factors there. I viewed the net for the concern as well as located most individuals will certainly support with your site.

    Répondre
  • 15/07/2020 à 19:22
    Permalink

    Can I simply say what a relief to find someone who actually knows what theyre speaking about on the net. You most definitely know just how to bring a problem to light as well as make it important. Even more people need to read this as well as recognize this side of the story. I cant think youre not extra preferred because you absolutely have the gift.

    Répondre
  • 15/07/2020 à 06:53
    Permalink

    I’m surely use willing to you might need. This can be a sort of owners manual which needs to be taking into account but not the entire unintended false information this is along the a number of blog pages. Treasure all of your placing this kind of really file.

    Répondre
  • 14/07/2020 à 17:01
    Permalink

    When I initially commented I clicked the -Alert me when new comments are included- checkbox as well as currently each time a remark is added I get 4 emails with the exact same remark. Exists any way you can eliminate me from that solution? Thanks!

    Répondre
  • 14/07/2020 à 07:51
    Permalink

    I?d have to contact you here. Which is not something I generally do! I delight in reading a message that will certainly make people assume. Likewise, many thanks for enabling me to comment!

    Répondre
  • 12/07/2020 à 04:44
    Permalink

    Can I just claim what a relief to find someone that in fact understands what theyre talking about on the internet. You certainly know how to bring a concern to light as well as make it crucial. Even more people need to read this and recognize this side of the tale. I cant think youre not extra preferred due to the fact that you most definitely have the present.

    Répondre
  • 10/07/2020 à 17:37
    Permalink

    Howdy! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My site looks weird when viewing from my iphone 4. I’m trying to find a template or plugin that might be able to correct this problem. If you have any recommendations, please share. Many thanks!

    Répondre
  • 08/07/2020 à 22:50
    Permalink

    Cheap Gucci Handbags Is usually blogengine much better than wp for reasons unknown? Should be which is turning out to be popluar today.

    Répondre
  • 08/07/2020 à 22:42
    Permalink

    After research a few of the blog posts on your site currently, and also I absolutely like your way of blog writing. I bookmarked it to my book marking site listing as well as will be checking back soon. Pls look into my website as well and also let me understand what you believe.

    Répondre
  • 07/07/2020 à 03:52
    Permalink

    I just want to tell you that I am newbie to blogs and really enjoyed this blog site. Likely I’m want to bookmark your blog post . You absolutely come with perfect writings. Thank you for sharing with us your web page.

    Répondre
  • 29/06/2020 à 05:34
    Permalink

    Its like you read my mind! You appear to grasp so much approximately
    this, such as you wrote the ebook in it or something.
    I feel that you just could do with some p.c. to force the message house a bit, however instead of
    that, that is fantastic blog. A great read. I’ll certainly be back.

    Répondre
  • 27/06/2020 à 04:20
    Permalink

    Hi! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers
    and starting a new project in a community in the same
    niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a outstanding job!

    Répondre
  • 26/06/2020 à 13:18
    Permalink

    Thanks for your marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you are a great author.
    I will always bookmark your blog and may come back
    in the future. I want to encourage continue your great writing, have a
    nice day!

    Répondre
  • 21/06/2020 à 19:25
    Permalink

    I was curious if you ever thought of changing the layout of your website?
    Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it
    better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 pictures.

    Maybe you could space it out better?

    Répondre
  • 20/06/2020 à 21:24
    Permalink

    I know this website provides quality depending posts
    and additional information, is there any other site which gives such data in quality?

    Répondre
  • 20/06/2020 à 00:33
    Permalink

    Greetings! Very helpful advice in this particular post!
    It is the little changes that produce the largest changes.

    Many thanks for sharing!

    Répondre
  • Ping :PRÉSIDENTIELLE 2020 : les intentions de Tidjane Thiam se précisent - CIVNEWSAFRIK